Sunday, January 1, 2017

11 Falsafah Amalan Orang-Orang Jawa

1.Wong nrimo uripei dowo. -------- Orang menerima panjang hidupnya

2.Wong sabar rejekine jembar. -------- Orang sabar rezekinya luas

3.Wong ngalah uripei barokah. -------- Orang mengalah hidupnya barakah

4.Wong jujur uripei makmur. -------- Orang jujur hidupnya makmur

5.Wong suloyo uripei soro. --------- Orang mengeluh hidupnya susah

6.Wong sombong amalei kobong. ---------- Orang sombong amalan hangus

7.Wong ngersulo gelis tuwo. --------- Orang susah hati cepat tua

8.Wong tlaten bakal panen. --------- Orang yang kemas dengan kerjanya akan mendapat hasil yang bermakna

9.Seng uwes lungo lalekno. ----------Yang sudah tiada, relakan pemergiannya

10.Seng orong teko enteno. ----------- Yang tak kunjung datang, tunggulah masanya

11.Seng uwes ono syukurono. ---------- Yang masih ada, syukuri

"Pitutur Jowo iku turutanei agomo" ----------- Amalan Jawa Ini Amalan Agama

Slamet mareng bakalei teko 2017... awal akhir njalok ngapuro konco sedulur khabeh👍👌😄
Selamat datang Tahun 2017, Mohon ampun maaf dari awal hingga akhir kawan semua👍👌😄

Saturday, December 31, 2016

12 Pintu-Pintu Rezeki

1.Rezeki Yang Telah dijamin.


"Tidak ada satu mahluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin Allah rezekinya"
(Q.S.11:6)

2.Rezeki Karena Usaha.

"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya" (Q.S.53:39)

3.Rezeki Karena Bersyukur.

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu" (Q.S.14:7)

4.Rezeki yg Tak Terduga.

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya"
(QS. At Thalaq :2)

5.Rezeki Karena Istighfar.

"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta” (QS. 71 : 10-11)

6.Rezeki Karena Menikah.

"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka Allah akan memberikan kemapanan kepada mereka dengan karunia-Nya.”(QS. an-Nur : 32)

7.Rezeki Karena Anak.

"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu karena takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”(QS. al-Isra 31)

8.Rezeki Karena Sedekah.

"Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak" (QS. Al Baqarah 245)

9. Rezeki karena rajin menjalin tali silaturrohim

10. Rezeki karna Iman dan taqwa.

11. Rezeki karena pengorbanan diri, harta dan waktu utk urusan Keagamaan

12. Rezeki krn istiqomah membaca Al-Qur'an, Surah Al Waqiah, dan Sholat Sunnah Dhuha.

Yaa Allah,.. Yaa Robb,.. Yang Maha Kaya, Izinkanlah Kami berdoa: Barang siapa yg berbagi Share 12 pintu_Pintu Rezeki ini, Luas dan lapangkanlah Rezekinya dari arah yg tdk disangka sangka, rezeki yg halal dan penuh berkah barokah..., Sesungguhnya Engkau Maha Pemberi dan Pemilik semua pintu rezeki ,... Aamiin

Friday, December 30, 2016

4 Tahap Rezeki Mengikut Pandangan Ulama

Para ulama menyimpulkan bahawa ada 4 Tahap/Maqam rezeki :

Rezeki Tingkat Pertama.

Yaitu, rezeki yang djamin oleh Allah. Dalam hal ini, Allah Swt memberikan rezki kepada seluruh makhluk yang Dia ciptakan. Bahkan, orang kafir sekalipun tetap Allah beri.

Allah Swt berfirman:

"Tidak ada suatu mahlukpun (termasuk manusia) yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin oleh Allah rezekinya:.  (QS Huud [11]: 6).

Allah memberikan kesehatan, makan, minum untuk seluruh makhluk hidup di dunia ini, tak pandang apakah makhluknya itu ingkar atau kufur sekalipun kepada-Nya. Ini adalah rezeki tingkatan yang terendah. Kerana itu, jangan kita hairan melihat orang kafir juga mendapatkan harta melimpah.

Rezeki Tingkat Kedua.
Rezeki berdasarkan kadar usaha. Dalam al-Qur'an Allah Swt berfirman:

"Tidaklah manusia mendapat apa2, kecuali apa yang telah diusahakannya". (QS An-Najm [53]: 39).

Rezeki Tingkat Ketiga.
Rezeki Allah kepada mereka yang disayangi-Nya karena mereka bersyukur. Allah berfirman:

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu". (QS Ibrahim [14]: 7).

Inilah rezeki yang disayang Allah. Orang-orang yang pandai bersyukur akan dapat merasakan kasih sayang Allah dan mendapat rezeki yang lebih banyak.

Rezeki Tingkat Keempat.
Inilah tahap/maqam rezeki yang paling tinggi, yang hanya untuk orang-orang yang kepada mereka yang istimewa, iaitu mereka yang beriman dan bertaqwa.

Allah Swt berfirman:

"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan menunjukkan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yg tidak di-sangka2nya.  Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.  Sesungguhnya Allah melaksanakan semua urusan (yang dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu". (QS Ath-Thalaq [65]: 2-3).

Rezeki yang ke-4 ini adalah rezeki yang istimewa, tidak semua orang dapat mengambilnya. Orang istimewa ini (muttaqin) adalah orang yang benar2 dicintai & dipercaya oleh Allah untuk memakmurkan atau mengatur kekayaan Allah di bumi ini.

Lantas, di tingkat berapakah keadaan kita dalam masalah rezeki ini,cuma Allah dan diri kita yang tahu.

Selamat menjemput rezeki. Semoga Allah meneguhkan kekuatan dan iman kita untuk dapat istiqomah menjadi orang bertaqwa,  yang Allah percayai menerima segala rezekiNya untuk kemaslahatan seluas-luas masyarakat disekitar kita. Aamiin.

Thursday, December 29, 2016

Kata-Kata Hikmah Kebenaran Para Lelaki

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Bagi Seorang Lelaki Adalah Perjalanan Ke Masjid.

Sebab Ramai Orang Kaya Tidak Sanggup Mengerjakannya.

Jangankan Sehari Lima Waktu. Bahkan Ramai Pula Yang Seminggu Sekalipun Terlupa.Tidak Kurang Pula Yang Seumur Hidup Tidak Pernah Singgah Ke Sana.

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid.

Kerana Orang Cerdik Dan Pandai Pun, Sering Tidak Mampu Menemukannya.

Walaupun Mereka Mampu Mencari Ilmu Hingga Ke Universiti Di Eropah. Ataupun  Amerika.
Mudah Melangkahkan Kaki Ke Jepun, Australia Dan Korea.Dengan Semangat Yang Membara.

Namun Ke Masjid Tetap Saja Perjalanan Yang Tidak Mampu Mereka Tempuh...Walau Telah Bergelar PHD.._

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid.

Kerana Para Pemuda Kuat Dan Bertubuh Sihat Yang Mampu Menakluki Puncak Gunung Berapi.. Pun Sering Mengeluh Ketika Di Ajak Ke Masjid.. Alasan Mereka Pun Bermacam².. Ada Yang Berkata Sebentar Lagi.. Ada Yang Beralasan Tidak Selesa DiCop Alim..

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid.. 
Hatta
Pemain bola sepak yg kuat
Bertarung 90 minit,hampir
Saban minggu belum pasti
Gagah  kemasjid

Maka Berbahagialah Diri Mu Wahai Lelaki.. Bila Engkau Telah Terbiasa Melangkahkan Kaki Ke Masjid.. 

Kerana Sejauh Manapun Engkau Melangkahkan Kaki.. Tidak Ada Perjalanan Yang Paling mulia serta Membanggakan.. Selain Perjalanan Mu Ke Masjid..

Biar Aku Beritahu Rahsia Kepada Mu.. Hakikatnya Perjalanan Mu Ke Masjid Adalah Perjalanan Untuk Bertemu Rabb Mu..

Itulah Perjalanan Yang DiAjarkan Oleh Nabi Mu.. Serta Perjalanan Yang Akan Membezakan Mu Dengan Orang² Yang Lupa Akan Rabbnya..

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid..

Maka Lakukanlah Walau...Engkau Terpaksa Merangkak Dalam Gelap Subuh Demi Mengenal Rabb Mu..Nescaya kamulah
Insan2 yg BERUNTUNG DI
AKHIRAT kelak.

Wednesday, December 28, 2016

Lima Cara Untuk Hidup Bahagia Seumur Hidup Dengan Isteri

1. Carilah seorg isteri yang 
sanggup menjaga anda 
sepanjang hayatnya.

2. Carilah seorg isteri yang 
sentiasa menantikan 
kepulangan anda.

3. Carilah seorg isteri yg 
menyayangi anda seadanya tanpa memikirkan duniawi.

4. Carilah seorg isteri yang
sanggup hidup sehidup 
semati.

5. Akhir sekali, pastikan 
keempat-empat isteri 
tersebut tidak mengenali 
antara satu sama lain.
😄😄😄

Tuesday, December 27, 2016

Kemunculan Dajjal Yang Di Laknat Allah

Very nice story...
Sila baca sampai habis!

[ DAJJAL ]


Malam tu, macam biasa, aku akan habiskan beberapa helaian bacaan aku sebelum lelapkan mata. Sambil anak aku kat tengah diantara aku dan isteri yg sibuk beraksi menyusu. Kejap meniarap, kejap menonggeng, kejap punggung dia tindih muka aku. Tu rutin dia sebelum tidur.

"Dajjal tu dah ada ker awak?"
"Dia dah keluar ker?"
Tiba2 isteri aku bertanya.

"Dah ada dah. Cuma mungkin ada yang tak perasan," jawabku ringkas sambil menutup buku dan mengalihkan kaki anak yg dari tadi terletak atas leher aku. Tidur jugak akhirnya.

"Dah ada? Kat mana?," tanya isteriku sambil berpaling mengadapku.

"MEDIA. Segala jenis media. Itulah dajjal. Media cetak, media massa, media hiburan, media internet, dan segala mak nenek media adalah dajjal".
Jawabku sambil melipatkan kedua tangan kebelakang kepala dan memandang tepat pada siling rumah.

"Aikk...Media?? Nape pulak?," tanya isteriku lagi. Kali ini dia kelihatan begitu serius sekali. Sambil sebelah tangannya dijadikan penyendal kepalanya dan merenung tepat pada aku.

"Ini menurut pembacaan dan pandangan peribadi sayalah. Sebab jika dajjal muncul dalam bentuk raksaksa yang menakutkan, mesti tiada orang nak ikut dia. Jadi dajjal akan muncul ikut kesesuaian fitrah manusia. Barulah manusia percaya dan ikut dia," jelasku sambil merenung siling dan fikiranku mengimbas kembali kepada beberapa bacaan aku berkenaan Dajjal.

"Oooo.... Betul jugak naaa.. Lagi2.. Ceritalah psl dajjal ni," ujar isteriku dalam loghat Penang yg takkan hilang dari lidahnya.

"Antara sifat dajjal, bermata satu. Pada pemahaman saya ianya adalah kamera. Segala kamera itu mewakili penglihatan dajjal. Samada kamera telefon, kamera perakam, cctv dan semua jenis kamera. Dari mata dajjal itu tersebar pelbagai fitnah dan kebencian. Kemudian manusia menjadi huru hara, bergaduh, berbunuh dan berperang. Sebab satu maklumat dari kamera, manusia percaya. Walhal maklumat itu tipu. Kemudian sifat dajjal itu mampu menyeberangi dari satu negara ke satu negara dengan sekejap sahaja. Merentas benua dgn benua juga mudah. Lautan berada dibawahnya, sebenarnya itu adalah gelombang internet. Dengan internet, fitnah dan kebencian mudah dihantar. Maka manusia mudah dihasut dan percaya. Perkara yang benar, nampak salah, perkara yg salah, nampak betul. Lihat sahaja media television, jual produk contohnya syampu rambut. Boleh lurus, tapi hkikatnya itu tipu. Lihat sahaja iklan susu formula dari 123456 tahun, semua orang percaya. Kemudian ikut. Walhal Alquran perintahkan bg susu ibu cuma 2 tahun diorg tak nak ikut. Itulah antara fitnah dajjal," jelasku panjang lebar sambil mengadap pada isteriku.

"Ya Allah... Takutnya..," tiba2 isteri aku berbisik.

"Kena ingat, tujuan dajjal menyesatkan umat Islam. Tujuan dajjal mengawal otak dan pemikiran manusia. Segala benda baik, jika dajjal kata buruk, maka manusia percaya. Segala benda buruk, jika dajjal kata baik, semua manusia percaya," jelasku lagi.

"So kenapa ada berpendapat baca surah Al kahfi dapat lepas fitnah dajjal?," tanya isteriku lagi.

"Sayang, Alquran itu bukan sekadar utk dibaca. Bukan sekadar utk dihafal. Paling penting difahami kemudian diamal. Kalau tak faham macam mana nak amal? Kalau baca sekadar baca, nasrani dan yahudi juga membaca kitab suci agama mereka. Apa antara kisah dalam surah Al kahfi yg saya selalu cerita pada awak?," ujarku.

"Kisah pemuda Ashabul kahfi dan seekor anjing yg lari tidur dalam gua selama ratusan tahun sebab mereka lari dari pemerintah yg zalim ," jawab isteriku sambil tersenyum kerana berjaya menjawab soalanku.

"Betul. Konteks cerita itu sama seperti dajjal. Pemuda dan anjing itu pada masa itu tiada pilihan. Selain mengasingkan diri dari masyarakat yang kian rosak. Dan penguasa yg zalim. Jadi, kalau nak selamat dari fitnah dajjal, kita jangan suka buat sesuatu perkara sebab ramai orang buat. Walhal kita tak memahami kenapa perkara itu dibuat. Buat sebab kita faham. Bukan ikut ikutan. Dan orang yg selamat dari fitnah dajjal adalah golongan yg 'ganjil'. Mereka hidup tidak mengharapkan sistem ciptaan manusia sangat. Mereka hidup berpandukan pemahaman Al quran dan sirah nabi s.a.w. Merekalah golongan yg beli kereta cash, tidak terlibat riba'. Tidak terpengaruh dengan media dan leka dengan dunia. Senang kata mereka ni kalau orang sekarang nampak mereka gelar kelompok ni kolot, selekeh. Walhal merekalah yg jauh dari fitnah dajjal. Mereka bukan golongan terasing, tapi golongan yg memilih untuk mengasingkan diri dari dunia yg rosak," jawabku lagi sambil mencium anakku berkali kali yg sedang lena diulit mimpi.

"Patutlah awak tak nak astro kat rumah ni ea? Oklah syg, skrg sy faham. Kita tak payah ada astro k? ," ujar isteriku sambil bingkas duduk dan tersenyum.

"Kiamat tu berlaku sehingga ibu pun akan membuang dan tidak pedulikkan anaknya, dan sy dah nampak zaman skrg banyak ibu yg sibuk bekerja dan sibuk main handphone sampai anak terbiar, kiamat sudah dekat sayang. Sy akan buat apa sahaja yg saya mampu untuk lindungi keluarga saya. Sebab tu ada riwayat sebut, ikatlah anak bini kamu pabila dajjal muncul. Dan skrg sy tgh ikatlah ni. Hehe... Ikat hati dan pemikiran. Bukan ikat jasad.., ' jelasku sambil mula menarik selimut.

"Imam Mahadi pulak? Ceritalah... Awak asyik mengadap buku jer, tapi tak cerita pun kat saya ," ujar isteriku sambil mula membetulkan posisi badannya.

" Nanti saya ceritakan. Kiamat dan kemunculan dajjal akan berlaku dalam konteks akal manusia boleh terima. Bukan dalam keadaan yg ganjil. Masa sudah semakin suntuk. Umat islam sudah tidak punya banyak masa, sebab tu yahudi banyak menguasai teknologi. Sebab tentera dajjal adalah yahudi. Imam mahadi juga sudah ada. Dia hanya belum membuat pengumuman rasmi. Selagi anak muda islam masih leka begini, selagi itulah islam dibuli. Tidurlah. Doa supaya semuanya selamat. Kerana Allah kekal ada. Sy mintak maaf yer kalau arini ada buat silap. Assalamualaikum, " ujarku sambil meminta maaf, risau2 esok tak bangun subuh hari.

" Waalaikumsalam sayang, sy pun minta maaf. Sy harap harini sy jadi isteri yg memberi manfaat untuk anak dan suami. Nite sayang...," jawab isteriku sambil memejamkan mata.

Semoga sedikit sebanyak memberi pengajaran buat kita.

Ya Allah...selamatkan aku, ahli keluargaku & sahabat2ku dr fitnah dajjal. Aamiin....

Bacaaaa naaa dan gunalah aqal dengan waras utk berfikir.....muhasabah diri kita. Di mana kita ketika ini???masih asyik dan lagha dgn fb,insta, tv...sibuk urusan dunia sampai lupa urusan akhirat,urusan jiwa...kita tk pernah ambil peduli??????😔😔😔😔 Semoga tulisan ini mmbuka ruang pd semua sekelian manusia utk kembali kpd ALLAH DAN RASUL dgn jalan yg damai dan tenang.

Friday, December 23, 2016

Info Berguna Untuk Kesihatan Tubuh Badan Kita

..Sakit di bahagian bahu. ●Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

KEBAS TANGAN :
● Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar

KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN
●Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

KEBAS KAKI:
●Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
SAKIT TAPAK KAKI :
●Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.

SAKIT TUMIT KAKI:
●Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

RASA PANAS DI TAPAK KAKI :
● Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI:
●Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

TANDA-TANDA DALAMAN  KEPALA.
Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA
●Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
● Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
● Bahagian bawah (tengkuk).
Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :
●Menandakan penyakit migrain.

BISUL TERJADI DI KEPALA
● Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

RASA PENING YANG MEMUSING
●Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

MULUT/KERONGKONG/LIDAH LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.

MUNTAH DARAH
● Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan

● Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser...

LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK :
●Tanda sakit jantung.
KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . ..Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

KERAP KENCING
●Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran

AIR KENCING BERKAPUR ●Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.

AIR KENCING BERMINYAK :
● Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.

AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT :
● Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.

AIR KENCING BERDARAH :
● Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.
~
.. CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR:
●Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.

SEMBELIT:
Membersihkan toksin dari usus kecil.

NAJIS BERDARAH
● Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
● Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.

NAJIS BERWARNA HITAM:
● Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

BADAN :Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.

● Proses menyeimbangkan urat saraf.

● Menandakan luka di dalam badan.

● Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.

● Proses melancarkan pengaliran darah.


BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan

BADAN TERASA PANAS .
●Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.

BADAN TERASA RINGAN :
● Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

RASA TAKUT MENGEJUT: ..Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

CEPAT NAIK DARAH/MARAH :
..Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

RASA BIMBANG DAN TAKUT :
..Sistem paru-paru yang lemah.

RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB:
.. Sistem jantung yang lemah.
.. Sistem saraf otak yang lemah.

Share...  disimpan juga tak ada gunanya, lbh baik  bantu di share... Selamatkan  nyawa sahabat kita.TQ

Wednesday, December 21, 2016

Pengkaji Agama Muda Dari Uruguay Memeluk Islam


Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar. Alhamdulillah.. Seorang pengkaji agama muda dari Uruguay telah mengucapkan dua kalimah shahadah sebelum Asar tadi. Niat asalnya ke MRM adalah untuk bersoaljawab tentang agama Islam.

Christian Omar Colman Berasal dari Uruguay telah mengembara Amerika Selatan dan benua Asia selama 10 bulan dalam mengkaji agama. Malahan beliau pernah tidur dan belajar di dalam tokong Buddha di Myanmar untuk mendalami agama Buddha dari sami-sami. Beliau tiada pegangan agama sejak kecil kerana ibubapanya juga tiada agama walaupun secara rasminya majoriti rakyat di Uruguay dikatakan adalah Kristian.

Namun Christian Omar Colman percaya kepada kewujudan satu kuasa luar biasa yang mencipta dan mentadbir alam ini. Menurutnya kajian tentang agama Kristian terutamanya konsep ketuhanan tidak menyakinkan beliau. Begitu juga agama lain yang dilihatnya menyembah berhala yang diciptakan manusia. Nalurinya memberitahu beliau bahawa Tuhan itu tunggal, tiada permulaan, tiada ibubapa serta tidak dapat dilihat.

Ilmunya tentangan agama Islam cetek sehingga beliau sampai di Malaysia dua minggu lepas dan berkenalan dengan seorang usahawan muda berjiwa dakwah iaitu Kamarul dari Meru, Klang. Kamarul berkongsi dengan Christian Omar Colman tentang agama Islam dan memberikan Quran terjemahan berbahasa Sepanyol kepadanya.

Kamarul giat mengedarkan risalah dakwah kepada Belum Muslim serta berkongsi serba sedikit ilmu yang beliau miliki. Menurut Kamarul, beliau full-time dakwah part time business. Baginya, dakwah adalah kerja fulltime. Kamarul juga mengikut Facebook Multiracial Reverted Muslims - MRM dan mendapatkan nombor pembantu peribadi saya untuk mengaturkan temujanji bagi membawa Christian Omar berjumpa dengan saya.

Alhamdulillah. Hidayah milik Allah dan Allah SWT memberikan hidayah kepada mereka yang ikhlas mencari dan pencarian Christian Omar Colman selama 10 bulan dari Amerika Selatan ke benua Asia dan akhirnya menemui jawapan di bumi bertuah Malaysia. Semoga Allah SWT kurniakan ganjaran setimpal kepada Kamarul di atas usahanya berdakwah dan membawa Christian Omar Colman ke MRM.



*Jikalau anda mempunyai kenalan yang ingin berbincang atau mengetahui lebih lanjut tentang Islam, boleh hubungi pejabat kami di 0341443300 atau hubungi PA saya di 018-2678268 untuk mengaturkan temujanji.

*Latest update Syria!*


_Pass on!_

*Di Syria tidak ada lagi namanya hospital*😭

*Mereka bakal kesejukan sehingga suhu mencecah - 5 Celsius , di mana kita?* 😭

*Mereka makan rumput/kucing, di mana kita?* 😭

*Mereka disembelih seperti di Rohingya bahkan lebih teruk lagi daripada itu*😭😭😭😭😭

_Kempen "Aid For Syria" telah dilancarkan pada bulan September 2016 hingga April 2017._

*Di Aleppo mereka berkata umat Islam jangan salahkan mereka jika mereka membunuh diri demi menjaga maruah mereka* 😭😭😭😭😭

*Adakah kita telah membantu mereka sedaya mungkin?*

*Tidakkah kalian terpanggil untuk merealisasikan nya?*

Sertai kami dalam kempen Aid For Syria melalui pakej berikut:

Pakej Bantuan Musim Sejuk = RM150
Pakej Ten 4 Syria = RM10

*Dengan penuh rendah diri, Aman Palestin Berhad merayu tuan/ puan membuat sumbangan minimum RM10 ke mana-mana akaun Aman Palestin di bawah*

*Kami yakin*, jika mesej ini sampai kepada 5 juta orang kita mampu untuk mengumpul RM500,000,000 dalam masa 24 jam dari sekarang.

*Untuk sampai kepada 5 juta orang di alam maya, mohon setiap orang yang membaca mesej ini untuk FORWARD perkara ini. Moga Allah rahmati kita semua*

Sekian, terima kasih.

Dana ini akan digunakan bagi membantu Syria yang sedang bergolak saat ini.

1⃣Masukkan wang ke salah satu akaun berikut:

*PENAMA : Aman Palestin Berhad*

CIMB: 8600460353
Maybank: 562263010787
Bank Islam: 12029010047880
Bank Rakyat: 220806195922
RHB Bank: 21245760004907
Muamalat: 12070005133717

2⃣Sms/whatsapp/emel slip transaksi ke
014-8099 289/ap.batupahat@gmail.com

3⃣Sertakan
Nama :
No. kad pengenalan :
Alamat :
No. telefon :
Emel :

Sebarang pertanyaan lanjut boleh hubungi :
07-453 2060 - Pejabat Aman Palestin Batu Pahat
014-8099 289 -Omar
07-453 2060 - Pejabat Aman Palestin Batu Pahat
014-8099 289 - Omar

*Maklumat di atas amat diperlukan agar pihak kami mengetahui tujuan sumbangan dan untuk pengeluaran resit rasmi Aman Palestin yang layak mendapat pelepasan cukai*

🌟 Keikhlasan Anda, Ketulusan Kami🌟

*Adakah anda mengaku anda seorang muslim yang mencintai muslim?*

*Kami juga menerima duit untuk membersihkan wang KWSP*

*Anda boleh buat 3 perkara ini!*

1) Doakan mereka.
2) Derma.
3) Sebar-sebarkan maklumat ini.

*Anda boleh beli makanan mahal-mahal tapi tak terniat langsung untuk lakukan 3 perkara di atas?*

Fikirkan...

_Semoga Allah bukakan hati anda._

*Semoga Allah berikan rezeki berganda-ganda kepada yang sudi melakukan 3 perkara di atas.*

_Semestinya bukan untuk saya tapi untuk rakyat Syria Palestin yang sangat memerlukan bantuan kita_😭😭😭😭

#AleppoHasFallen
#AidForSyria
#10TahunAmanPalestin
#AmanPalestin

www.amanpalestin.net

The Great Viral © 2008 Por *Templates para Você*